Romanii se desprind cu "shoppingul"
Obiceiurile de consum incep sa se apropie de cele din Occident

Romanii au inceput sa-si schimbe din ce in ce mai mult preferintele in materie de cumparaturi. Daca, in urma cu cativa ani, magazinele de cartier erau principalele locuri pentru cumparaturi, astazi o treime din bucuresteni prefera sa-si faca aprovizionarea in hypermarket, supermarket, magazinele cash and carry sau cele de discount. Un studiu realizat de firma de consultanta Pricewaterhouse Coopers (PwC) arata ca doar 10% din bucuresteni cumpara din magazinele traditionale, iar 57% cumpara din supermarket si de la magazinele mici. Situatia este asemanatoare cu cea din Polonia, potrivit unui alt studiu, dat publicitatii de ACNielsen Romania. Acesta din urma releva ca 35% din polonezi prefera supermarketurile si hypermarketurile. In schimb, in Cehia supermarketurile si hypermarketurile detin suprematia, fiind preferate de 70% din cehi. Si ungurii sunt adeptii noului stil de cumparaturi, in proportie de peste 50%.

In raportul PwC se mentioneaza ca nivelul vanzarilor de retail pe cap de locuitor in Romania este abia de 630 de dolari, in comparatie cu 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia. Cifrele demonstreaza insa potentialul pietei romanesti, daca se ia in considerare cresterea economica medie preconizata la 4%-5% pentru urmatorii ani.

Mai putini bani pentru nevoile de baza

In prezent, ponderea cheltuielilor cu alimentele si serviciile de baza, precum intretinerea, electricitatea, caldura si apa reprezinta 60% din totalul castigurilor unei gospodarii, in principal din cauza veniturilor inca reduse. Cu toate acestea, au aparut semne ca acest comportament a inceput sa se schimbe. Consumatorii cheltuiesc mai putin pentru nevoile de baza si mai mult pentru bunuri de folosinta indelungata, cum ar fi restaurantele, hotelurile si diferite modalitati de recreere.

Datele preluate de la Institutul National de Statistica arata ca ponderea cheltuielilor pentru bunurile de folosinta indelungata a crescut de la 3,2%, in 2002, la 4,1%, in 2004, iar cea a platilor pentru servicii hoteliere si de restaurant de la 6,1% la 7,4%. In general, ponderea tuturor tipurilor de cheltuieli s-a majorat, cu exceptia costurilor cu alimentele si bauturile, in scadere cu cinci procente in 2004 fata de 2002.

Realizatorii raportului PwC sustin ca romanul modern merge la cuparaturi cel putin o data pe saptamana si prefera magazinele mari, unde poate gasi toate produsele de care are nevoie la un pret mai convenabil decat cel practicat de magazinele mici.

Sursa: Evenimentul Zilei